CELOTEH RAMADAN, Bepusaw; Itu ke Itu Jugo...

CELOTEH RAMADAN, Bepusaw; Itu ke Itu Jugo...

Oleh : Eriyanto Hadi

MACAM aros pusaw… Beputo kat situ-situ ajo. Duo bulan lebeh keno lantak dek corona, makin banyak orang mengelabah… Bepikei tak tentu arah. Tambah lak duo-tigo hari heboh tagar Indonesia Terserah… #lantakmikolah
   
Caro pandang orang-orang makin hari makin bepecah gegara corona ni. Yang membuat hati tambah gerun, pekaro shalat bejamaah di masjid. Waktu awal imbauan shalat di rumah saja, kecoh… Agak lamo lepas tu senyap. Masuk orang puaso, kecoh balek soal imbauan Shalat Tarawih di rumah saja, senyap lagi. Ni, nak dekat gayo ni, kecoh lak balek, pekaro pelaksanaan Shalat ‘Id.
   
Sebelomnyo, masyarakat dah ado jugo betanyo masalah Shalat ‘Id ni, tapi tak sekencang duo tigo hari kendian ini do… Sejak orang menompok di bandara, kereta api boleh bejalan, mol boleh bukak, tempat makan bebas bejual, orang bebas bejual tambol bebuko, sebuah institusi resmi negara membual konser virtual ~tapi sempat jugo bekompol bekodak gegamai, Paso Tanah Abang tepu dek manusio; seruan untuk meramaikan masjid pon makin ramai digaoungkan.
   
Masjid-masjid yang berado di zona merah, yang selamo ini patuh dengan tidak melaksanalan shalat bejamaah, dah ado yang mulai berjamaah. Tandonyo, yang selamo musem wabo corona ado bagian kalimah azan diganti dengan Shalluu fii buyuutikum, beberapo masjid balik semulo ke azan macam biaso. Kalau selamo wabo ni azan sebatas menandokan waktu shalat dah masok dan menyerukan shalat di rumah, kenen dah balek lagi azan menyerukan jamaah ke masjid.
   
Sedehnyo, banyak sesamo kito yang betengko gegara masalah ini.
“Kalau kato Dikau, macam mano, Njang…!” tanyo Atah Seman di Grop Sembang Menyanyah.
   
“Masjid kat umah kami, malam tadi dah ado yang taraweh. Pakai speker dalam ajo. Jadi suaro tak keluo… Sembayang limo waktu gitu jugo… Azan balik macam dulu balik…” Cu Bedol yang komen.
   
“Dio, sekarang ni, memang serebo salah kito dibuatnyo… Kebijakan yang diambek pemerintah ni pon angat-angat taik ayam… Kejap boleh… Kejap tak boleh… Dalam tak boleh tu, boleh pulak… Tempat makan katonyo,pesan bawak balek yang boleh, ni kenen ni, memano tempat gamai orang makan, kedai kopi banyak jugo yang bukak… Jadi, tak heran kalau jamaah meraso tidak adil, sebab yang banyak disorot pekaro bejamaah ke masjid ni ajo...” tulis Pak Anjang.
   
“Kalau ditengok kito ni dah tebagi dalam empat kelompok beso… Ini bekait dengan pekaro bejamaah di masjid di musem wabo korona, khusus di kawasan yang dinyatokan zona merah…”
  
“Pertamo, kelompok yang dari awal memang tak peduli dengan segalo macam imbauan dalam arti kato tetap bejamaah di masjid, termasuk sembayang Jumat. Alasannyo cukop kuat; Panggilan Allah lebih penting daripado semuo imbauan yang ado di dunio ini. Dalil-dalil uzur syar’i dari para ulama tak diapekan, mungkin bagi kelompok ni dalil-dalil tu tak kuat. Alasan lain, mestinyo dalam keadaan macam sekarang ni, kito lebih banyak ke masjid…”
   
“Kelompok keduo, meraso kecawo dengan kebijakan yang tak tentu arah dari pemerintah, akhirnyo tak peduli dengan imbauan beribadah di rumah saja. Aktivitas masjid balek lagi macam semulo, shalat limo waktu di masjid, Jumatan, melaksanakan taraweh bejamaah, temasok melaksanakan shalat ‘ Id di masjid…”
   
“Ketigo, yang ragu-ragu, ikot bejamaah ke masjid atau ikot imbauan ulama… Sebab, jumhur ulama masih beribadah di rumah… Bahkan sudah menyampaikan dalil-dalil serta taro caro Shalat ‘Id di rumah… Satu sisi, ngelabah jugo hati mendengo azan dari beberapo masjid yang membalik lafaz azan macam situasi normal…”
   
“Keempat, kelompok yang istiqomah atau taqlid dengan imbauan ulama panutan… Kelompok yang menyiapkan diri untuk menjadi imam sembayang gayo di umah maseng-maseng…” pendapat Pak Anjang di Grop Sembang Menyanyah.
   
“Nambah peneng ajo Dikau ni, Njang… Eloknyo kito ni macam mano…!” tanyo Atah Seman.
   
“Kalau kato sayolah, tegantong pado diri kito memaseng… Semuo ado alasan yang kuat… Yang tak patot tu, kito betekeng gegara bendo ni… Mano nak jamaah ke masjid silakan, mano buat di umah memaseng jugo tak ado masalah…!” kato Pak Anjang.
   
“Itu tak pendapat namonyo tu, do…!” balas Atah Seman.
“Kalau tanyo pendapat sayo, sayo memileh mendengo cakap ulama. Sebab sayo yakin ulama ni banyak ilmunyo, kuat dalil yang dipakainyo… “ jawab Pak Anjang.
   
“Sayo sepaham dengan Anjang tu… Jangan lak kito bedebat gegara pekaro ni, apolagi sampai bemusuh antaro jamaah dengan jamaah, jamaah dengan pengurus masjid. 

Kadang yang kito tekengkan tu pekaro sunat, kadang sampai bekelai bemusuh hinggo jatuh pado perbuatan haram. Sayo samo macam kato Anjang tu, sebab berado di zona merah, jadi sayo pekaro bejamaah dan beribadah ikot cakap ulama… Orang begegamai ke mol, bandara, kedai makan, lantak orang tulah…!” Andak Deris ikot besembang.***
#ikikutulama
#melekapdiumah

Berita Lainnya

Index