CELOTEH RAMADAN, Jadi, Macam ni Ceritonyo...

CELOTEH RAMADAN, Jadi, Macam ni Ceritonyo...

Oleh: Eriyanto Hadi

SIKET tak dapat betanggoh. Pagi buto lagi, Atah Seman dah buat kecoh. “Njang.. Jangan pepurak lupo… Kato Dikau hari ni nak jelaskan pekaro mudik tu…” tulis Atah Seman di Grop Sembang Menyanyah.

“Ngapo, Tah…! Pagi buto lagi dah meletei…” respon Pak Anjang.
 “Kato Dikau, hari ni nak nyelaskan pekaro mudik ni tadi…” kato Pak Anjang.
   
“Apolah guno hal itu kito bahas. Nak mudik, nak balek kamponglah namonyo; jelas dah keno larang… Apo jugo lagi…!” balas Pak Anjang.
   
“Dio Njang… Ni bukan pekaro balek kampong atau tidaknyo, tapi lebih kepado memberi pemahaman… Paleng tidak pado orang macam Atah Dikau ni, Bedol, Amat Lepak, Andak Deris; setidaknyo dengan kito-kito yang ado dalam grop ni…” Atah Seman agak matan.


   
“Elemak… matan betol…!” balas Pak Anjang.
   
“Betol jugo kato Atah Dikau tu, Njang… Kadang, hal macam ni macam jadi pemain. Akibatnyo, macam kami tak mengerti ni, teikot-ikotlah jadinyo…! Cu Bedol ikot nimpal.
   
“Macam mano kalau kito mintak Amat Lepak yamg nyelaskan… Sebab dio yang mulai semalam… Lelas tu, sayo tengok kat fesbuknyo mato nak itu jo statusnyo…!” usul Pak Anjang.
   
“Budak sesau tu pulak Dikau suroh… Ado kang betambah sesat… Gegara diolah ni jadi kecoh lak kito dibuatnyo…!” Atah Seman langsong protes.
   
“Kalau gitu kato, yolah sayo cubo. Ni sayo nyubo ajo ni… Kalau ado hal kurang pas, jangan lak miko marah…” kato Pak Anjang.
   
“Lanjot… kang, kalau ado yang protes, bio atah tepok apet…! gertak Atah Seman.
   
“Simak yeh… 
Kalau kito tengok pado kamus, kato mudik ni ado duo makno. Petamo; menghulu sungai; ke kampong hulu sungai; kampong di hulu sungai. Jadi, dulu kampong yang di hulu disebut mudik atau udik. Keduo; menurut kamus, mudik tu,artinyo,sama dengan balek kampong. Jadi istilahnyo; kato mudik dengan pulang kampung tu bersinonim; duo kato yang bebedo, tapi artinyo samo..” jelas Pak Anjang.
   
“Berarti samo tak encot yeh Njang; mudik ngan pulang kampong…!” kato Atah Seman.
   
“Tapi, ngapo kato presiden bedo lak…! Cu Bedol heran. “Dikau ni nak ikot nyalahkan, ni…” timpal Cu Bedol.
   
“Panjang jadinyo ni, kang…!” tambah Pak Anjang.
   
“Lanjot jo, Njang… Usah apekkan cakap Bedol tu… Dio tu tak tentu beno tu do…! Lagi pulak,  Dikau kan belom jugo jadwal ngupas mentimon pecal tu…!” Atah Seman semangat.
   
“Suai… Anggap jo dua SKS…” Andak Deris ikot komen.
   
“Dio, bahasa ni tidak kaku; dinamis. Sangat begantong pado penuturnyo… Bahkan dek dinamisnyo, bahasa satu puak bisa ilang. Atau ado kato-kato yang begeser maknonyo… contoh; macam kato mudik tu tadi… Yang semulo artinyo kampomg atau daerah di hulu sungai begeser maknonyo menjadi balek kampong…” jelas Pak Anjang.
   
“Bisa lak macam tu yeh, Njang…!” tanyo Cu Bedol.
   
“Kalau dalam teori kebahasaan, ado namonyo makna yang meluas dan makno menyempit…!” tambah Panjang.
   
“Tu nantik ajolah, Njang… Pekaro mudik ni jo kito bahas dulu. Lapang sempet tu kendian ajo…” potong Atah Seman.
   
“Ni dalam rangka nak mempertajam penjelasan tadi tu lah ni… Jadi, bio yakin dengan hujah sayo tadi tu; dapat kito buktikan. Ni masih bisa kito buktikan dari kebiasaan orang kampong kito untuk nyebutkan beras dari Sumbar…!” Pak Anjang menyebutkan contoh.
   
“Tempat kami beras mudik namonyo… Kalau beras kampong beras ladang…” tulis Cu Bedol.
   
“Yo yeh, Njang…!” respon Atah Seman.
   
“Ado sayo nak tanyo ngan Atah… Jaman dulu Atah masih diam di kampung, kalau Atah nak ke Pekanbaru nak ke mano Atah sebut…” tanyo Pak Anjang.
   
“Nak mudik…!” jawab Atah Seman.
   
“Ni, ado satu contoh lagi. Ni ado penggal lagu lamo. Kalau tak silap, judulnyo Gurindam Jiwa;
Kalau tuan mudik ke hulu, carikan saya bunga kemboja, kalau tuan mati dahulu, nantikan saya di pintu syurga… Ni nampak kalau orang dulu menyandengkan kato mudik tu dengan  hulu” tulis Pak Anjang.
   
“Sampai ke lagu bahasan Dikau, yeh Njang… Sedap lak lagu tu…. Tuai padi antara nampak, esok jangan layu-layuan, pandang kami antara nampak, esok jagan rindu-rinduan…” Atah Seman tendak kalah.
   
“Ngapo belagu lak jadinyo, ni…! sahut Cu Bedol.
“Rilek.. Rilek… ! jawab Atah Seman.
   
“Sambong dak lagi ni…!” tulis Pak Anjang.
“Eii… Lom abis lagi do…!” Tanyo Atah Seman.
   
“Kalau diturut berdasarkan teori, sampai bebuko, belum tau abis lagi, do…!” balas Pak Anjang.
   
“Elemak… rengkas ajolah Njang… Lamo lak kang… Togeh, kacang panjang, cok ubi lom becelow…!” pintak Atah Seman.
   
“Orang-orang dari hulu ni, dari dulu banyak yang kejonyo bedagang atau merantau… Dsri tempat merantau ni, tiap nak balek kampong orang ni nyakapnyo ke mudik atau nak mudik… lelamo lekatlah kato mudik ni jadi balek kampong. Nak ke hulu, hilir, laot, darat, barat, timor… kesemuonyo jadi mudik…”
   
“Lepas tu, orang merantau ni, paleng selalu dan paleng ramai balek pas nak gayo… Jadi, identik balek gayo tu jadi mudik… Cubo hari biaso, jarang dah kito dengo kato mudik… Tapi, begitu nak rayo, semuo tivi memberitakan berita mudik ni… Hinggokan seakan-akan mudik tu artinyo balek berayo…!” hujah Pak Anjang.
   
“Ooo, patotlah…! komen Cu Bedol.
 “Dikau ni, entah yo entah tidak, Njang… jejengan  Dikau ngarang ni…” seledik Atah Seman.
“Orang tuo ni pulak… Tadi beiyo-iyo nyuroh awak nyelaskan… Dah dijelaskan, tak cayo pulak… “ balas Pak Anjang.
   
“Bukan tak pecayo, Njang… Tapi, kurang yakin. Dikau ni kadang, sesekali ado go merepeknyo…” jawab Atah Seman.
   
“Aok, Tah… Usah cayo beno, kang betambah lak rukun iman…!” timpal Andak Deris.
   
“Sekarang gini ajolah, moh kito tunggu, ado dak yang nak membantah hujah sayo ni…!” ***
 #janganmarah
#melekapdiumah

Berita Lainnya

Index